RADA MIEJSKA TOMASZOWA MAZOWIECKIEGO
Rada Miejska jest organem stanowiąco - kontrolnym. Może ona stanowić we wszystkich sprawach, które nie zostały powierzone przez ustawę innym podmiotom lub nie zostały zastrzeżone na mocy ustawy o samorządzie gminnym do rozstrzygnięcia w drodze referendum. Jest ona organem o kompetencji generalnej - do jej właściwości należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy nie zastrzeżone przez ustawy na rzecz innych organów.
Kadencja Rady Miejskiej trwa 5 lat. Rada Miejska Tomaszowa Mazowieckiego liczy 23 radnych. Rada wybiera spośród swego grona Przewodniczącego i trzech Wiceprzewodniczących.
Do zadań Przewodniczącego Rady Miejskiej należy:
- organizacja pracy Rady,
- ustalanie porządku obrad sesji,
- przygotowywanie i zwoływanie sesji Rady,
- przewodniczenie obradom Rady,
- koordynowanie realizacji zadań Rady i jej organów,
- wykonywanie innych zadań określonych ustawą, Statutem oraz wskazanych przez Radę.
Działalność Rady jest jawna. Obrady rady są transmitowane i utrwalane.
Głosowania jawne na sesjach rady odbywają się za pomocą urządzeń umożliwiających sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowań radnych.
W granicach obowiązującego prawa do właściwości Rady Miejskiej należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Miasta, a w szczególności:
- uchwalanie statutu gminy,
- ustalanie wynagrodzenia Prezydenta oraz stanowienie o kierunkach jego działania i przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
- powoływanie i odwoływanie - na wniosek Prezydenta - Skarbnika Miasta, który jest głównym księgowym budżetu,
- uchwalanie budżetu miasta,
- rozpatrywanie raportu o stanie gminy oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia wotum zaufania z tego tytułu Prezydentowi Miasta,
- rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu i sprawozdania finansowego oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu Prezydentowi Miasta,
- uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- uchwalanie programów gospodarczych,
- podejmowanie uchwał w sprawie podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
- podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu,
- określanie wysokości sumy, do której Prezydent może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
- podejmowanie uchwał w sprawach przyjęcia zadań z zakresu: administracji rządowej oraz właściwości województwa i powiatu,
- współdziałanie z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
- podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
- podejmowanie uchwał w sprawach: herbu miasta, nazw ulic i placów oraz wznoszenia pomników,
- nadawanie Honorowego Obywatelstwa Miasta Tomaszowa Mazowieckiego,
- nadawanie Tytułu "Zasłużony dla Miasta Tomaszowa Mazowieckiego",
- podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów.
Rada Miejska obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego Rady. Sprawy rozpatrywane na sesjach Rada rozstrzyga w drodze uchwał. Rada Miejska pracuje w oparciu o Regulamin Rady Miejskiej w Tomaszowie Mazowieckim, będący załącznikiem Nr 6 do Statutu Miasta Tomaszowa Mazowieckiego. Podjęte uchwały w trybie nadzoru przekazywane są do Wojewody Łódzkiego i Regionalnej Izby Obrachunkowej. Dopiero po ich akceptacji stają się one prawem miejscowym.
Rada Miejska Tomaszowa Mazowieckiego w celu usprawnienia prowadzonych działań powołała 6 komisji stałych:
- Komisja Rewizyjna,
- Komisja Skarg, Wniosków i Petycji,
- Komisja Budżetu i Działalności Gospodarczej,
- Komisja Gospodarki Mieszkaniowej, Komunalnej i Ochrony Środowiska,
- Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Rekreacji,
- Komisja Spraw Społecznych i Rodziny
oraz 3 komisje doraźne:
- Komisja Statutowo - Regulaminowa,
- Komisja Mieszkaniowa,
- Komisja Inwentaryzacyjna.
Rada Miejska kontroluje działalność Prezydenta Miasta i w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną, która sprawdza działalność Prezydenta Miasta oraz gminnych jednostek organizacyjnych pod względem legalności, rzetelności i gospodarności środków budżetowych.
Rada Miejska rozpatruje skargi na działania Prezydenta Miasta i miejskich jednostek organizacyjnych, wnioski oraz petycje składane przez obywateli. W tym celu powołuje Komisję Skarg, Wniosków i Petycji.
Do zadań komisji należy przede wszystkim doradztwo i inicjowanie działań Rady, opiniowanie projektów uchwał przygotowanych przez inne podmioty (inną komisję, Prezydenta Miasta, Przewodniczącego, grupę radnych), kontrola wykonywania uchwał Rady, wniosków z komisji oraz współpraca z innymi komisjami.
Radni Rady Miejskiej reprezentują swoich wyborców. Utrzymują stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmują zgłaszane przez mieszkańców postulaty i przedstawiają je organom gminy do rozpatrzenia. Radni biorą udział w pracach Rady i jej organów oraz uczestniczą w spotkaniach z mieszkańcami. Struktura polityczna Rady ma swoje odzwierciedlenie w tworzonych przez radnych klubach. Kluby radnych mają prawo przedstawiać Radzie własne stanowisko w określonej sprawie. Kluby radnych posiadają inicjatywę uchwałodawczą. Każdy klub radnych może zgłosić nie więcej niż jeden projekt uchwały na każdą kolejną sesję Rady Miejskiej.
W sprawach dotyczących gminy radni mogą kierować interpelacje i zapytania do Prezydenta Miasta. Interpelacja dotyczy spraw o istotnym znaczeniu dla miasta. Powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające z niej pytania. Zapytania składa radny w sprawach aktualnych problemów miasta, a także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym. Zapytanie powinno zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jego przedmiotem.
Grupa co najmniej 300 mieszkańców posiadających czynne prawo wyborcze do organu stanowiącego może wystąpić do Rady Miejskiej z obywatelską inicjatywą uchwałodawczą. Szczegółowe zasady wnoszenia inicjatyw obywatelskich, zasady tworzenia komitetów inicjatyw uchwałodawczych, zasady promocji obywatelskich inicjatyw uchwałodawczych, formalne wymogi, jakim muszą odpowiadać składane projekty określa uchwała nr LXVII/604/2018 Rady Miejskiej Tomaszowa Mazowieckiego z dnia 30 sierpnia 2018 r. w sprawie obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej.