Konsultacje społeczne są częścią procesu budowania dialogu obywatelskiego. Stanowią wyraz przejrzystości w podejmowanych działaniach, powszechności oraz dobrej wiary w wypracowanie wspólnej decyzji. Traktując samorząd jako ogół mieszkańców oraz mając na względzie poszanowanie ogólnego interesu społeczności lokalnej, zachęcamy do udziału w konsultacjach. To właśnie one pomagają w poznawaniu Państwa perspektyw i potrzeb. Tego typu narzędzie komunikacji wzmacnia relacje urząd-mieszkaniec, zwiększa wiedzę o kierunkach rozwoju miasta oraz działa aktywizująco.
CO MOŻE BYĆ TEMATEM KONSULTACJI?
Konsultacje społeczne mogą być organizowane w związku z każdą ważną sprawą, będącą przedmiotem działania miasta Tomaszowa Mazowieckiego. W niektórych przypadkach konsultacje przeprowadza się obowiązkowo, np. planowanie przestrzenne, roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi, strategia rozwoju miasta.
Decyzję o przeprowadzeniu konsultacji podejmuje Prezydent Miasta w formie zarządzenia, które określa:
- cel i przedmiot konsultacji,
- czas trwania konsultacji,
- formy przeprowadzenia konsultacji,
- komórkę organizacyjną odpowiedzialną za przeprowadzenie konsultacji.
KTO MOŻE ZGŁOSIĆ PRZEPROWADZENIE KONSULTACJI I W JAKI SPOSÓB?
Konsultacje społeczne mogą być zorganizowane z własnej inicjatywy Prezydenta Miasta Tomaszowa Mazowieckiego. Jednakże z wnioskiem o ich przeprowadzenie może także wystąpić:
- komisja Rady Miejskiej właściwa rzeczowo dla przedmiotu konsultacji,
- mieszkańcy Tomaszowa Mazowieckiego w liczbie co najmniej 50 osób,
- Miejska Rada Działalności Pożytku Publicznego,
- organizacja pozarządowa, w ramach celów działalności określonych w statucie.
- określenie przedmiotu konsultacji,
- termin konsultacji,
- preferowaną formę konsultacji,
- w przypadku grupy mieszkańców, listę osób popierających wniosek, zawierającą imiona, nazwiska, adresy, własnoręczne podpisy oraz dane osoby do kontaktu w sprawie złożonego wniosku,
- w przypadku organizacji pozarządowej jej nazwę, siedzibę, wypis ze statutu potwierdzający cele działalności oraz osobę do kontaktu reprezentującą organizację do kontaktu w sprawie złożonego wniosku.
PODSTAWA PRAWNA
Uchwała Nr XXVI/252/2016 Rady Miejskiej Tomaszowa Mazowieckiego z dnia 31 marca 2016 roku w sprawie przyjęcia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Miasto Tomaszów Mazowiecki - plik do pobrania poniżej
Uchwała Nr LXII/519/2010 Rady Miejskiej Tomaszowa Mazowieckiego z dnia 25 sierpnia 2010 roku w sprawie przyjęcia „Regulaminu konsultowania z radą działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji” - plik do pobrania poniżej
PRZEJDŹ DO BIEŻĄCYCH KONSULTACJI (link)
PRZEJDŹ DO KONSULTACJI PRZEPROWADZONYCH (link)