Wybierz interesujący Cię temat z menu.
1. Do zadań Ochrony Środowiska należy w szczególności:
1) opracowanie projektów potrzeb związanych z zapewnieniem dostaw wody, ciepła, gazu oraz odbioru i oczyszczania ścieków sanitarnych i wód opadowych;
2) prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi;
3) nadzorowanie systemu odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
4) wydawanie decyzji w sprawach zezwoleń na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych oraz prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części;
5) kontrola działalności gospodarczej przedsiębiorców w zakresie zgodności wykonywanej działalności z udzielonym zezwoleniem, o którym mowa w pkt 4; 6) prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz kontrola przedsiębiorców wpisanych do rejestru;
7) nadzór nad realizacją obowiązków właścicieli nieruchomości w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości, a w przypadku stwierdzenia niewykonania tych obowiązków, wydawanie decyzji nakazującej ich realizację;
8) organizowanie odbierania odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych w przypadku właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli stosownych umów na wykonywanie tych usług oraz wydawanie decyzji w tym zakresie;
9) prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych, przydomowych oczyszczalni ścieków oraz umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
10) prowadzenie postępowań w sprawach zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów oraz wymierzanie administracyjnych kar pieniężnych za zniszczenie terenów zieleni, zadrzewień, drzew lub krzewów oraz usuwanie drzew lub krzewów bez zezwolenia;
11) informowanie społeczeństwa o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska;
12) prowadzenie postępowań związanych z przypadkami przekraczania standardów emisyjnych w zakresie zwykłego korzystania ze środowiska przez osoby fizyczne nie będące przedsiębiorcami;
13) przyjmowanie od osób fizycznych niebędących przedsiębiorcami informacji o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska oraz okresowe przedkładanie wyżej wymienionej informacji marszałkowi województwa;
14) prowadzenie postępowań zmierzających do ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko w zakresie zwykłego korzystania ze środowiska; 15) sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością Prezydenta Miasta;
16) występowanie w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia przeciw przepisom o ochronie środowiska;
17) występowanie do wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska o podjęcie odpowiednich działań w przypadku naruszenia przepisów o ochronie środowiska;
18) wydawanie decyzji nakazującej posiadaczowi odpadów usunięcie odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania lub magazynowania;
19) prowadzenie postępowań w zakresie naruszenia stosunków wodnych na gruncie;
20) kontrola wykonania obowiązku zawarcia umów ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej rolników z tytułu posiadania gospodarstwa rolnego oraz ubezpieczenia budynków wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od ognia i innych zdarzeń losowych;
21) prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem, aktualizacją i wdrażaniem programów i planów z zakresu ochrony środowiska;
22) prowadzenie w spraw dotyczących obszarów łowieckich, kwot mlecznych, kolczykowania bydła, upraw maku;
23) nadzór nad realizacją zadań statutowych Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta w Tomaszowie Mazowieckim.
2. W ramach Wydziału Rozwoju, Inwestycji i Klimatu funkcjonuje Zespół ds. walki ze smogiem, do którego zadań należy w szczególności:
1) prowadzenie działań w obszarze problematyki poprawy jakości powietrza w Gminie Miasto Tomaszów Mazowiecki, inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do poprawy jakości powietrza oraz dokonywanie analiz i ocen sytuacji,
2) uczestniczenie w opracowaniu i wdrażaniu planów i programów strategicznych w zakresie poprawy jakości powietrza, w szczególności Programu Stop Smog;
3) ewaluacja działań dotyczących zinwentaryzowanych obszarów mających wpływ na jakość powietrza w Gminie Miasto Tomaszów Mazowiecki, w tym w szczególności istotnych źródeł emisji, procesów inwestycyjnych, celów i efektów wynikających z dokumentów programowych i strategicznych funkcjonujących w ramach działań organów Gminy;
4) udział w pracach zespołów, komisji, związków i innych branżowych gremiów zgodnie z odrębnymi dyspozycjami Prezydenta Miasta Tomaszowa Mazowieckiego oraz współpraca i współdziałania z komórkami organizacyjnymi Urzędu, miejskimi spółkami i jednostkami organizacyjnymi oraz z instytucjami i innymi podmiotami w zakresie przygotowywania odpowiednich programów, analiz, ocen oraz działań wpływających na poprawę jakości miejskiego powietrza;
5) śledzenie na bieżąco inicjatyw ustawodawczych oraz analiza projektów ustaw i innych aktów prawnych, w szczególności w zakresie ich wpływu na poprawę jakości powietrza w mieście;
6) informowanie oraz dostarczanie wsparcia w celu kreowania skutecznej polityki poprawy jakości powietrza,
7) współpraca ze Strażą Miejską w celu usprawnienia kontroli jakości paliw spalanych w paleniskach indywidualnych;
8) koordynowanie działań edukacyjnych inicjowanych w celu ochrony i poprawy jakości powietrza;
9) podejmowanie inicjatyw mających na celu zmianę regulacji prawnych dla poprawy jakości powietrza i opiniowanie inicjatyw podejmowanych w celu poprawy jakości powietrza w mieście oraz wspieranie ich poprzez wskazywanie możliwości różnorodnych rozwiązań.